Eén oproepsysteem voor heel Limburg
Het nieuwe oproepsysteem, Frontforce Emergency, is er gekomen na een openbare aanbesteding via de overkoepelende organisatie Netwerk Brandweer, waar verschillende hulpverleningszones op konden intekenen. Aan de hand van dit oproepsysteem stuurt de brandweerdispatch zowel brandweer- als ziekenwageninterventies aan. Ook opvolging van die interventies gebeurt via hetzelfde systeem.
In onze provincie stapten de drie hulpverleningszones over naar het nieuwe systeem. Voor de hulpverlening in Limburg betekent dit een grote vooruitgang.
Eén systeem, vele voordelen
Zonevoorzitter Steven Vandeput (zone Zuid-West): “Omdat sinds een maand in heel de provincie hetzelfde oproepsysteem wordt gebruikt, kunnen de hulpverleningszones onderling veel sneller alarmeren wanneer er voor een interventie middelen uit twee verschillende zones moeten komen. Denk aan de grenzen van de gemeente Diepenbeek, waarbij de dispatchers zowel vanuit brandweerpost Genk (zone Oost-Limburg) als vanuit brandweer Hasselt (zone Zuid-West Limburg) middelen sturen bij een interventie. Dit aansturen zal sneller gaan, wat een groot pluspunt is voor de betrokken burgers.”
Overzichtelijk
De drie zonale dispatchings zien meteen wat de andere zones aan hulpmiddelen uitsturen en wat er beschikbaar is. Bob Nijs, voorzitter zone Noord-Limburg: “Hierdoor moeten de dispatchers niet meer naar hun collega’s in de andere zone bellen om te vragen wat al uitgestuurd is of wat nog onderweg is, maar zien ze dit in ‘real time’ op hun scherm. Denk bijvoorbeeld aan een grote industriebrand waarbij een groot watertransport nodig is. Dat betekent heel wat tankwagens. In FrontForce Emergency kan elke dispatcher nu meteen zien welke post en zone al voertuigen heeft uitgestuurd en waar er nog tankwagens beschikbaar zijn...”
Beter kaartmateriaal
Een ander voordeel is dat FrontForce Emergency toelaat om met gedetailleerde kaarten te werken en om kaartlagen aan te maken die dan ook voor àlle Limburgse hulpverleningszones beschikbaar zijn. Wim Dries, voorzitter brandweerzone Oost-Limburg: “Oost-Limburg gebruikt het systeem al wat langer. Op die manier hebben wij al heel wat kaarten en kaartlagen aangepast, waar zones Zuid-West & Noord al meteen gebruik van kunnen maken. Geen dubbel werk meer nodig, wat de hulpverleners heel wat tijdswinst oplevert.”
Dynamische vertrektijden
Voor het brandweerpersoneel levert het werken met FrontForce Emergency een bijkomend voordeel op: dynamische vertrektijden die beter overeenkomen met de realiteit. Voorzitter Vandeput: “Als de vrijwilligers in de kazerne van Borgloon – een post zonder beroepsbrandweer – samen zijn voor een oefening, kunnen ze veel sneller vertrekken voor een interventie dan als ze van thuis uit zouden moeten vertrekken. Die verschillen in beschikbaarheid kunnen de brandweerlieden in FrontForce Emergency aanvinken, iets dat in het oude programma niet kon. We zetten er alles op in om de bevolking steeds op de snelst mogelijke manier te helpen”.
Eén programma voor alles
Voor de mensen die in de zonale dispatch van de drie hulpverleningszones werken, betekent dit dat ze maar één programma nodig hebben om hun werk goed en snel te kunnen doen. Vroeger gebruikten ze twee programma’s naast mekaar. Niet echt handig. FrontForce bestaat ook in een applicatie voor de smartphone en de interventietablets, wat het gebruik van het programma op een interventie of in het brandweervoertuig vergemakkelijkt.
Werking van de dispatch
De zonale dispatchings van de Limburgse hulpverleningszones zijn respectievelijk gehuisvest in Hasselt, Genk en Lommel. Ze staan in nauw contact met de noodcentrale 112 en werken volgens het principe van de snelst adequate hulpverlening. De hulpverleningszones vallen hiervoor terug op vooraf afgesproken provinciale uitrukprocedures, waarin bepaald werd welke voertuigen uitrukken voor elk type interventie, van brand tot het bevrijden van mensen of dieren in nood.
Wat is een oproepsysteem?
Dit is de software die de interventiecode van de noodcentrale 112 ontvangt en volgens de ingestelde parameters de juiste voertuigen en personeelsleden voor elke interventie berekent en oproept.
Waarom een nieuw oproepsysteem?
Het vorige oproepsysteem dateerde van 2015. De software was ondertussen verouderd en niet meer helemaal up-to-date.
Doordat we FrontForce Emergency op de maat van onze organisatie in heel de provincie kunnen uitbouwen, wordt het aansturen en opschalen, het opvolgen van personeel en materialen, … veel gemakkelijker.
Wat kost dit?
Het oproepsysteem kost ongeveer 1 miljoen euro. De kostprijs dekt meteen een periode van 4 jaar en de kosten worden verdeeld over de twee hulpverleningszones (Noord-Limburg en Zuid-West Limburg) volgens de afgesproken verdeelsleutel. De middelen zijn voorzien in de begroting van beide zones, aangezien het nieuwe systeem er komt ter vervanging van het oude.
De foto is gemaakt in de brandweerdispatch van hulpverleningszone Zuid-West Limburg, bij de lancering van FrontForce Emergency, door Hulpverleningszone Zuid-West Limburg.
- V.l.n.r. Bob Nijs, burgemeester Lommel en zonevoorzitter Noord-Limburg; kolonel Bert Swijsen, zonecommandant Zuid-West Limburg; Steven Vandeput, burgemeester Hasselt en zonevoorzitter Zuid-West Limburg; kolonel Dominic Knapen, zonecommandant Oost-Limburg; Wim Dries, burgemeester van Genk en zonevoorzitter Oost-Limburg, met op de voorgrond een van onze dispatchers. Niet op de foto: kolonel Jan Jorissen, zonecommandant Noord-Limburg.
Powered by Froala Editor