Op 11 februari voert België een keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken.
Eén keuzemenu voor de twee noodnummers
Ongeacht of je 112 of 101 belt, laat het keuzemenu je toe om te kiezen welke hulp je nodig hebt: van de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, word je in contact gebracht met een operator van de noodcentrale die onmiddellijk de hulpdiensten kan sturen die je nodig hebt.
Dit keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en helpt vermijden dat je oproep wordt doorgeschakeld van 112 naar 101 (of vice versa). Het menu lijkt op dat van de app 112 BE, waarmee je via een icoon de hulp kiest (ambulance, brandweer of politie) die je nodig hebt. Zowel via de app 112 BE als het keuzemenu word je onmiddellijk in contact gebracht met de bevoegde noodcentrale.
In alle gevallen word je geholpen
Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar de noodnummers 112 of 101 belt. Ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn.
Hoe werkt het menu?
Vanaf 11 februari 2020 moet je het volgende doen als je dringend hulp nodig hebt van een ambulance, de brandweer of de politie:
1. Bel naar het noodnummer 112 of 101
2. Luister naar de boodschap:
"Noodcentrale. Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2.”
3. Maak je keuze: 1 of 2
4. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:
“Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2."
Blijf aan de lijn. We verbinden u door.”
5. Blijf aan de lijn : een operator zal je oproep beantwoorden.